هیچ کس از انتقاد خوشش نمی ‏آید.

ما دوست داریم باور کنیم هر کار که می‏ کنیم درست است. حتی اگر خلاف آن حقیقت داشته باشد. وقتی اشتباه مرتکب می ‏شویم، ترجیح می‏ دهیم کسی متوجه نشود.
اما مردم متوجه می‏ شوند و گاهی نیز اشتباهات ما را گوشزد می‏ کنند. شاید این حتی وظیفه آنهاست که اشتباهات ما را ببینند و به ما کمک کنند که در آینده دیگر مرتکب آنها نشویم. هر قدر دیگران سعی کنند مثبت باشند، اما انتقاد ناراحت کننده است. اگر سه نکته را به خاطر داشته باشید، از تلخی انتقاد کمی کاسته می‏ شود.
1- هرگز تداعی عمل نکنید، این فقط بی ثباتی و عدم اعتماد به نفس شما را نشان می‏ دهد و در ضمن طغیان های احساسی به ندرت چیزی را حل می ‏کنند و معمولا وضع را بدتر می کنند.
2- اگر انتقاد را بیش از یک بار شنیده اید حتما آن را جدی بگیرید و به آن توجه کنید. اگر افراد متعددی یک نظریه مشابه بدهند حتما اشکالی وجود دارد که باید حل شود.
3- منبع انتقاد را در نظر بگیرید، ایا شخصی که از شما انتقاد کرده از چیز دیگری دلخور است؟ آیا این واکنش تند دلیل خاصی دارد؟
4- یاد بگیرید آرام باشید. کار آسانی نیست اما می‏ توانید یاد بگیرید حتی در شرایط سخت آرامش خود را حفظ کنید کشیدن نفسهای عمیق و آرام کمک می‏ کند.
5- خود را از رفتار خود جدا کنید. حتی آدمهای خوب هم ممکن است رفتارهای نادرست از خود بروز دهند. اشتباه کردن به معنای بد بودن شما نیست.
6- سعی کنید چیزی یاد بگیرید. ممکن است یک انتقاد درس بزرگی برای شما در بر داشته باشد. بعدا به آن انتقاد بیشتر فکر کنید. اگر بجا بود ببینید چگونه می ‏توانید اشکال را بر طرف کنید و پیشرفت کنید.
ما با اینکه انتقاد را منفی می‏ دانیم اما در واقع می‏ توان یک نیروی مثبت در کمک به ما برای پیشرفت به حساب بیاید. شاید هرگز از انتقاد خوشتان نیاید اما می‏ توانید یاد بگیرید آن را بپذیرید.

 


دانستنی های زندگی / حسین غزالی اصفهانی / اصفهان: مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان‏، ۱۳87 ، صفحه 14








موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت



[دوشنبه 1402-07-17] [ 09:36:00 ق.ظ ]